Thursday 4 January 2018

Sebab simpan emas

1. Mengikut sejarah harga emas meningkat dalam jangka masa panjang.

2. Emas boleh elak dari kebocoran wang sebab sifat manusia yang ada emas simpan tapi kalau duit laju je habis.  Physcologi menyimpan emas dan menyimpan duit berbeza walaupn kedua-dua nya adalah simpanan. wujudnya berbeza.

3. Emas adalah kategori harta yang sangat cair. Bila2 masa kita perlukan duit, kita boleh menjual atau pajakan. berlainan dengan harta lain seperti tanah atau rumah. jika duit diperlukan tiba2 proses nak jual rumah dan tanah mengambil masa. sebab itu lah kalau ada org nak guna duit cepat, mereka sanggup jual rumah atau tanah di bawah harga pasaran sebab terdesak.

4. Simpanan emas boleh dijadikan sebagai 'tool' utk mencapai goal. contohnya dalam masa 5 tahun lagi nak beli sebidang tanah dengan cash sbnyk rm40k. jadi boleh buat kira-kira berapa lama dan brapa banyak nak smpn bulan2. Emas boleh menjadi langkah permulaan utk mencapai target lain memiliki harta yang susah cair seperti rumah dan tanah.

5. Emas adalah hasil semula jadi dan tak boleh dimanipulasikan. Tak macam wang kertas yang boleh dicetak. sebab tulah emas adalah aset berharga sejak zaman dulu hingga sekarang dan ia laku di mana2.

6. Emas boleh dijual atau di gadaikan. mengikut kadar kemampuan kewangan masing. emas boleh di gadaikan untuk membuat pusingan berniaga. setelah dapat untung boleh tebus emas. berniaga pn dapat..emas pn dapat.

7. Emas tak kan buat penyimpannya kaya tetapi mengelak kan dari jatuh miskin.

No comments:

Post a Comment